Zgłaszanie naruszeń
Ustawa o sygnalistach
Ustawa o sygnalistach, przyjęta przez Sejm 14 czerwca 2024 roku, ma na celu ochronę osób zgłaszających nieprawidłowości w miejscach pracy.
Sygnaliści to osoby fizyczne, które zgłaszają naruszenie prawa lub ujawniają publicznie informacje o naruszeniu prawa, w zakresie podanym ustawie o ochronie sygnalistów, uzyskane w kontekście związanym z pracą.
Procedura zgłaszania naruszeń
Aby zgłosić naruszenie należy wypełnić Formularz Zgłoszenia Naruszenia, a następnie przesłać go w formie elektronicznej na jeden z adresów mailowych:
Zgłoszenie Naruszenia powinno zawierać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu Zgłoszenia oraz powinno zawierać przynajmniej następujące informacje:
- datę oraz miejsce zaistnienia Naruszenia lub datę i miejsce pozyskania informacji o Naruszenia;
- opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia Naruszenia;
- wskazanie podmiotu, którego dotyczy Zgłoszenie Naruszenia;
- wskazanie ewentualnych świadków Naruszenia;
- wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania Naruszenia.
Szczegółowa procedura zgłaszania naruszeń dostępna jest w regulaminie.